KENYATAAN MEDIA

KETUA DEWAN PEMUDA PAS SELANGOR

BERHUBUNG ISU ARAK DAN MINUMAN KERAS DI SELANGOR.

Tarikh : 3 Ogos 2009

Dewan Pemuda PAS Selangor menyokong penuh tindakan MBSA yang mengambil tindakan terhadap premis perniagaan yang menjual bir atau minuman keras di kawasan komuniti Melayu Islam. Kita meyakini bahawa tindakan mereka adalah berdasarkan bidangkuasa yang ada dan desakan komuniti Melayu di MBSA yang mahu penjualan arak atau bir di kawal dengan serius ditempat dan kawasan mereka.

Kami juga mengharapkan pihak negeri dapat segera menyelaraskan arahan dan tindakan tersebut di seluruh PBT supaya tidak wujud arahan atau tindakan secara persendirian oleh mana-mana exco.

Kami juga mendesak supaya undang-undang syariah negeri selangor yang telah sedia ada berkaitan arak atau minuman keras yang membabitkan hanya orang Islam di Selangor di kuat kuasakan secara serius oleh Kerajaan Negeri.

Kita juga bersetuju dengan cadangan yang mahu supaya satu pentakrifan baru terhadap minuman keras di berikan untuk kebaikan masyarakat secara keseluruhan. Pihak kami akan menyampaikan memorandum berkaitan isu ini kepada pihak Kerajaan Negeri.

Tujuan dan hasrat kita menyatakan perkara ini adalah untuk menjaga kepentingan dan kebaikan orang Melayu Islam dan kita mengharapkan semua pihak dapat memahami dan bekerjasama ke arah tersebut dan kita tidak akan berkompromi dengan mana-mana pihak yang mempertikaikan dan tidak menghormati kehendak masyarakat Melayu Islam.

USTAZ HASBULLAH MOHD RIDZWAN

Ketua

Dewan Pemuda PAS Selangor

1 ulasan:

ahmad zaidy said...

Isi Memorendum DPPN Selangor kepada YB Ronnie Liu

Tegasnya, Dewan Pemuda PAS Negeri Selangor dalam memorandum ini menegaskan bahawa kami;

- Menyelar tindakan YB Tuan kerana cuba mencampuri urusan agama Islam dan isu-isu yang berkaitan dengan masyarakat melayu

- Mendesak supaya pihak YB Tuan memohon maaf secara terbuka kepada seluruh umat Islam di Negeri ini dan disiarkan di dalam media massa tempatan

- Mendesak supaya pihak YB Tuan tidak mengeluarkan kenyataan-kenyataan yang berkaitan dengan sensetiviti umat Islam dan bangsa Melayu

- Mencadangkan kepada YAB Dato’ Menteri Besar supaya Jawatankuasa Tetap Kerajaan Tempatan yang disandang oleh Y.B dikaji semula.

Post a Comment